Glimt fra Tango Consult’s historie

Hvorfor nu det…
Nogle gange må man gøre noget i sit liv, fordi det ikke bliver det samme igen, hvis man lader være. Sådan er det med Tango Consult. Vi bliver nødt til at gøre det.

Fra ide til virkelighed…
Først sad vi i et køkken og fik en vild ide.
Senere sad vi i et sommerhus og tog den alvorligt.
Så lejede vi et kontor og startede et firma.
’I må da have gjort mere end det?’ spørger folk.
’Ja da’ svarer vi så ’vi har ikke gjort andet siden’

Og navnet…
Tangoen lokker og insisterer. Den er farver, rytme, sved og latter. Dansen hvirvler parret over gulvet i et sansende makkerskab. Tangoen skifter mellem en legende lethed og en tyngde, der giver ro og balance. Mellem hoved og krop. Dansen glider umærkeligt fra styring til improvisation og tilbage igen. I dette fejende flow opstår den særlige tolkning, som kun kan skabes af samspillet mellem de dansende.

Farven orange…
En appelsin i turbanen. Det er en glad, udadvendt, opmuntrende og aktiverende farve. Orange forbindes med kvaliteterne: vital kraft, stræben, trang til resultater, impuls, viljen til at vinde, handling, produktivitet. Den er viljens virkning og styrke.

Siden sidst…

2012

Vi gik også hjem, men kun for at arbejde videre i nye rammer. Vi besluttede, at det var tid til en mindre budgetforbedring – kommunalt nydansk for besparelse. Så vi fandt sparekniven frem af skuffen, opsagde vores kontor og flyttede til egne lokaler på samme adresse dog 4 etager oppe. Win-win: ingen udgifter, samme adresse. Imens vi ventede på at Danmark skulle bestemme sig for at krisen var ovre og tage telefonen igen, skrev vi rapporter, læste korrektur, oversatte tekster, tog vikartjanser og fortalte om Einsteins Garage til både nye og gamle kunder. Og så udviklede vi et nyt koncept: Korpuskompagniet – en kort og energisk konference ice-breaker. Under myndig ledelse af den fanebærende Kaptajn Jepsen og frøknerne Stjerne og Kjær føres konferencedeltager igennem en øvelsesrække, der giver blodomløb og ilter hjernen, så såvel åndelig som kropslig friskhed indfinder sig.

2011

Einsteins Garage! Selvfølgelig. Vores nye koncept var født og navn og ide stod så indlysende klart, at vi ikke fattede at det skulle tage 2 år at kommer dertil. Piece of cake. Herefter gik det stærkt – forløb, manus, øvelser, scenografi faldt på plads. Vi var klar til at fejre vores 10 års fødselsdag med at slå dørene til Einsteins Garage op for alle, der ville arbejde med nytænkning og ideudvikling på en konkret, praktisk og sjov måde. Kom bare ind i garagen alle sammen, gør noget andet end I plejer, leg med mulighederne, byg på hinandens ideer, …..HALLOOOO….. er der nogen derude? Nu var der også HELT stille ovre i det offentlige. Det blev godt nok en stille fødselsdag! Krisen lurede lige om hjørnet. Flere og flere drejede nøglen om og gik hjem.

2010

Det viste sig at vi var længere fra mål end vi selv troede. Vi forlod 2009 med forestillingen om at et nyt koncept var lige på trapperne i 2010, men vi kunne ikke få ideen til at tage den rigtige form og måtte igennem alt fra et statsligt rejseselskab med tyske undertekster til et bærdygtige haveprojekt, før vi endelig kunne begynde at skimte konturen af det nye koncept i det fjerne. Når ikke vore hjerner kogte på højtryk, rejste vi rundt og satte fokus på trivsel og humor med Ministeriet for Mærkelige Målsætninger – primært på skoler, i institutioner, kommuner, regioner og ministerier. Ovre i det private var der nu HELT stille.

2009

var der krise i Danmark, derfor stillede vi op til et kriseknuserpanel i P4Østjylland. Kriseknuserne var, trods blomstrende uenighed, enige om én anbefaling: krisehåndtering kræver fokusering og mål. Stay tuned. Det gjorde vi så i Tango Consult. Vi tog på salgturné, opsøgte nye samarbejdspartnere, udstillede på messer og sendte materiale om humorkonceptet ’Ministeriet for Mærkelige Målsætninger’ ud i en lind strøm. Det gav os mange spændende kontakter og jobs – især blandt kommuner, skoler, uddannelsesinstitutioner. Mange private virksomheder kæmpede hårdt med krisen og var derfor tunge at danse med. Vi er dog stadig på kanalen, når virksomhederne atter får overskud til at slå ørerne ud og høre nyt. Så præsenterer vi gerne vores nye koncept, som vi netop nu udvikler på højtryk. Det handler blandt andet om at blive opmærksom på, hvornår aben sidder på ens egen skulder, at få energi af kvaje-historier, at opdage nye veje igennem kreative briller frem for at køre på gps, bytte glansbilleder og sende aben videre. At få fingre i den kraft, udvikling og magi, der ligger i at ændre perspektiv, gøre noget andet end man plejer og tage en chance.

2008

blev året, hvor vi måtte slippe vores overbevisning om, at der skal 3 til Tango. Vivi trådte først på året ud af firmaet for at gå nye veje i sit liv og selv om det var sørgmodigt at danse af, glæder vi os alle over, at vi tog en herlig tango fyldt med vellykkede variationer, komiske kiks og inspirerende improvisationer. I Tango Consult fandt vi atter takten hen over året og marcherede ud i en række virksomheder for at udbrede humorens 3 y’er: humor styrker, humor flytter, humor nytter! Anført af departementschef Irma Glatbach fik det nye koncept ’Ministeriet for Mærkelige Målsætninger’ premiere på et seminar om humor og erhvervsliv under John Cleesefestival’en i Århus Festuge.

2007

begav vi os med fortiden i rygsækken og skærpet blik for humor som overlevelseseskraft ud på nye ekspeditioner. Én gik til Tunø, én gik i vasken og rigtigt mange gik til folkeskolen. Skoleporten gik for alvor op for Tango Consult og anført af Dolores, Hr Lumstad eller KDE-agent P. drog vi glad ind med citroner, gåsefjerpenne og lysegrønne strømper. I Folkeskolen må og skal livs- og arbejdsglæden trave hånd i hånd, og vi ser det som en herlig opgave i hæsblæsende kapløb med den hetzende presse at nå at skabe mulighed for, at det lader sig gøre. Så hallehøj derude i 2008 – her kommer vi til både folkeskoler og alle andre, der slår porten op for nye vinde og tør tage en chance på det gode grin og en ikke helt almindelig dag på kontoret.

2006

blev året, hvor vi besluttede os for at vende ryggen til den dårlige udsigt og kaste blikket bagud. Her fik vi øje på vore gamle ikoner Grundtvig og Klods Hans, som hjalp os med at give den fuld skrue i hele 2006. Ud fra forestillingen om at levende ord og vanvittige indfald rummer mere vækst end tavshed og rutiner. Denne viden lod Tidens Efterretningstjenestes skarpe agenter så langsomt sive ude i de danske virksomheder i form af kodede meddelelser. Denne opgave og mange andre krævede sin mand og derfor ansatte vi en sådan i firmaet.

2005

ekspanderede vi yderligere, da Dolores Fernandes omsider vendte hjem fra Brasilien med 27 kufferter, et tvivlsomt testamente og en citron. Men heller ikke citrontræerne vokser ind i himlen. 2005 blev et læreår i krisehåndtering og råstyrke. Vi drømte om en fyldt ordrebog og fik det. I tilgift fik desværre også alvorlig sygdom og en sygefraværsprocent på 150. Ingen supertanker er stærkere end sit svageste led heller ikke det gode skib Tango Consult , der kom på dybt vand og måtte navigeres igennem stormen ved hjælp af lige dele stram styring, tarotoplæg og fuldstændig uforklarlig fremtidsoptimisme. Men når nøden er størst er hjælpen på vej.

2004

blev året hvor vi fik et lager, 75 paraplyer med logo og en praktikant. Opsvinget bed sig fast. Den hysteriske adelsfrøken Charlotte Amalie Schinkel og hushovmester Lumstad turnerede rundt på slotte og herregårde med deres gådefulde historie og en stab af underlige gammeljomfrunalske stuepiger.

2003

var året, hvor vi omsider holdt op med at betale for at gå på arbejde.

2002

blev året hvor vi udviklede en stribe kurser og produktblade, som vi sendte ud til potentielle kunder i en lind strøm. Det var også året hvor vi lærte at opfølgning på 100 udsendinge pr ugen måske nok lige er i overkanten til en ufaglært og urutineret salgsstab på 3 kvinder, der også skal udvikle koncepter, afholde kurser, lave regnskab og gå til kundemøder.

2001

bankede vi en reception op, inviterede gud og hvermand og erklærede Tango Consult for åben d. 1. april. Det var også året hvor vi skrev vores forretningsplan, vores vision og vore værdier om en 3-4 gange, før vi omsider så vores firmaprofil skåret ud i pap. Desværre havde vi da allerede på ægte iværksættermaner trykt 1000 eksemplarer af første udgave….